26/3/2020 20:03

Η ιστορία των Esports

Η ιστορία των Esports
Τα Esports διαδίδονται ολοένα και περισσότερο και η δημοτικότητά τους συνεχώς αυξάνεται, ωστόσο δεν αποτελούν κάποια νέα «κατάκτηση» του ανθρώπου...

Η ιστορία τους όμως γυρίζει το χρόνο αρκετά πίσω και θα προσπαθήσουμε να ξετυλίξουμε το κουβάρι και να σταθούμε στα πιο σημαντικά σημεία της.

Το ξεκίνημα στις ΗΠΑ

Όσο κι αν μοιάζει απίστευτο, η πρώτη... υποψία βιντεοπαιχνιδιού δημιουργήθηκε το πολύ μακρινό 1947, όμως στην πραγματικότητα τα πρώτα ηλεκτρονικά παιχνίδια έκαναν την εμφάνισή τους τη δεκαετία του 1950 από ινστιτούτα ερευνών τα οποία προσπαθούσαν να εξερευνήσουν τον άγνωστο... κόσμο των video games ο οποίος ανοιγόταν μπροστά τους. Πιθανότατα το πρώτο τέτοιο παιχνίδι που δημιουργήθηκε μόνο για διασκέδαση να είναι το «Tennis for Two» το 1958 και το οποίο είχε γραφικά που είχαν δημιουργηθεί από παλμογράφο.

Η μεγάλη αλλαγή ήρθε όμως το 1962. Με την επιστήμη να έχει προχωρήσει πολύ σημαντικά για τα δεδομένα της εποχής, οι προγραμματιστές κατόρθωσαν να παρουσιάσουν το πρώτο βιντεοπαιχνίδι το οποίο δεν δημιουργήθηκε στο πλαίσιο κάποιας έρευνας. Ο λόγος για το περίφημο «Spacewar!» το οποίο θεωρείται ένα από τα πρώτα ψηφιακά παιχνίδια τα οποία ήταν διαθέσιμα εκτός ερευνητικών ινστιτούτων.

Η ιστορία των Esports

Το πρώτο τουρνουά

Οι προγραμματιστές συνέχιζαν τα... άλματα προς τα μπροστά και πλέον ήταν θέμα χρόνου να περάσουν τα βιντεοπαιχνίδια σε άλλο επίπεδο. Το 1971 δημιουργήθηκε η πρώτη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών κι έναν χρόνο αργότερα, αφού είχαν κυκλοφορήσει τα πολύ διάσημα παιχνίδια της εποχής (Computer Space και Pong) έγινε διαθέσιμη και η πρώτη κονσόλα παιχνιδιών για το σπίτι με την ονομασία Magnavox Odyssey.

Πλέον όλα ήταν έτοιμα για να περάσει η δράση σε άλλο επίπεδο. Κι αυτό συνέβη στις 19 Οκτωβρίου του 1972 με τον πρώτο διαγωνισμό βιντεοπαιχνιδιού που αφορούσε το «Spacewar». Τον προάγγελο δηλαδή των σημερινών αγώνων Esports. Το κολέγιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια ήταν εκείνο που έκανε την αρχή προσκαλώντας τους σπουδαστές να λάβουν μέρος στο τουρνουά το οποίο ονομάστηκε «Υπεργαλαξιακή Ολυμπιάδα Spacewar». Αντίθετα με την τωρινή εποχή, το μεγάλο έπαθλο ήταν μία ετήσια συνδρομή στο γνωστό περιοδικό «Rolling Stone».

Η ιστορία των Esports
Το ενδιαφέρον των ΜΜΕ τα έκανε πιο διάσημα

Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1970 και του 1980 τα βιντεοπαιχνίδια της εποχής και οι «κόντρες» των παικτών ξεκίνησαν να γίνονται πιο γνωστές στο ευρύ κοινό και προκάλεσαν το ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα να ασχοληθούν μαζί τους οι εφημερίδες της εποχής αλλά και το Βιβλίο Γκίνες στο οποίο ξεκίνησαν να καταγράφονται ορισμένα ρεκόρ. Παίκτες άρχισαν να γίνονται δημοφιλείς με κορυφαίο όλων τον Ουίλιαμ Τζέιμς Μίτσελ Τζούνιορ ο οποίος με το ψευδώνυμο Μπίλι Μίτσελ κατόρθωσε να κάνει ρεκόρ σε έξι παιχνίδια με πιο γνωστά το Pac-Man και το Donkey Kong και να γραφτεί στο Βιβλίο Γκίνες.

Στις ΗΠΑ αλλά και στη Μεγάλη Βρετανία η προβολή των Esports πέρασε σε άλλο επίπεδο κατά τη διάρκεια των ‘80’s, με το σόου «Starcade» στην Αμερική να σαρώνει από το 1982 μέχρι το 1984, καθώς προβλήθηκαν περισσότερα από εκατό επεισόδια. Στόχος των παικτών ήταν να κάνει ο ένας μεγαλύτερο σκορ από τον άλλον σε παιχνίδι arcade. Το BBC πρόβαλε την εκπομπή «First Class» η οποία περιλάμβανε αντίστοιχα βιντεοπαιχνίδια και είχε υψηλό ποσοστό τηλεθέασης δείχνοντας επί της ουσίας τι θα επακολουθούσε.

Η ιστορία των Esports
Η εποχή της -πλήρους- ανάπτυξης

Η τεχνολογία συνεχώς εξελισσόταν και το ίντερνετ ξεκίνησε την «άνθησή» του από το 1989 όταν κι άρχισε η εφαρμογή του Παγκόσμιου Ιστού που άλλαξε τα δεδομένα. Από αυτήν επωφελήθηκαν όπως ήταν φυσικό και τα video games με το «Netrek» να αναδεικνύεται ως το πρώτο «Online Sports Game» στην ιστορία από το περιοδικό «Wired». Αυτό όμως που θα άλλαζε την ιστορία ήταν το «Street Fighter II» το οποίο έγινε το πρώτο παιχνίδι το οποίο έδωσε την ευκαιρία να διαγωνίζονται δύο παίκτες ταυτόχρονα. Μέχρι τότε ο ένας παίκτης έπαιζε αμέσως μετά τον άλλον με σκοπό να ξεπεράσει το υψηλότερο σκορ του.

Μέσω της πρωτοπορίας του «Street Fighter» προέκυψε και το περίφημο τουρνουά EVO (Evolution Champions Series) το οποίο διεξήχθη για πρώτη φορά το 1996. Η μεγάλη εταιρεία Nintendo πάντως είχε κάνει την αρχή με την αυλαία της δεκαετίας του ‘90, όταν διοργάνωσε το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα το οποίο έλαβε χώρα στις ΗΠΑ. Αφού έγιναν αγώνες σε πολλές Πολιτείες, στη συνέχεια διοργανώθηκαν οι τελικοί στην Καλιφόρνια και μάλιστα στα στούντιο της εταιρίας παραγωγής ταινιών «Universal».

Οι αγώνες Esports δεν σταμάτησαν εκεί και είναι χαρακτηριστικό ότι στα επόμενα Παγκόσμια Πρωταθλήματα υπήρξαν και αγώνες αθλητικών βιντεοπαιχνιδιών όπως το NBA Jam και το Virtual Racing. Το διαδίκτυο βοήθησε τα μέγιστα κι έτσι λίγο πριν την αλλαγή χιλιετίας στο... κόλπο μπήκαν και τα κλασικά παιχνίδια Counter-Strike, Warcraft και Quake.

Η ιστορία των Esports

«Εκτόξευση»

Από το 2000 κι έπειτα ξεκίνησε η ακόμα μεγαλύτερη «εκτόξευση» των Esports τα οποία διαδόθηκαν σιγά-σιγά σε ολόκληρο τον πλανήτη με τους παίκτες και τους θεατές να γίνονται συνεχώς περισσότεροι. Η χώρα που ήταν πρωτοπόρος και πλέον έχει τη δική της παράδοση στον ηλεκτρονικό αθλητισμό είναι η Νότια Κορέα. Οι Ασιάτες ίδρυσαν πρώτη Ομοσπονδία για τα Esports κι έδειξαν το δρόμο σε άλλες χώρες που ακολούθησαν στη συνέχεια.

Η «άνθιση» που υπήρξε ήταν τέτοια που είναι χαρακτηριστικό ότι το 2000 διοργανώθηκαν δέκα τουρνουά και το 2010 ο αριθμός ανέβηκε στα 260... Παράλληλα ξεκίνησε να υπάρχει οργάνωση και μεταξύ των ομάδων, καθώς το 2006 δημιουργήθηκε από επτά δυνατές ομάδες του Counter-Strike η G7, η οποία διατηρείται μέχρι και σήμερα, έχοντας όμως πλέον έξι μέλη.

Από την πλευρά τους τα τηλεοπτικά δίκτυα αντιλαμβανόμενα το μεγάλο ενδιαφέρον του κόσμου φρόντισαν καλύπτουν όλο και περισσότερους αγώνες. Μάλιστα στις ΗΠΑ το πασίγνωστο δίκτυο ESPN είχε ειδική εκπομπή η οποία ονομαζόταν «Madden» και από το 2005 έως το 2008 οι συμμετέχοντες διαγωνίζονταν στο ομώνυμο παιχνίδι που αφορά αγώνες αμερικάνικου ποδοσφαίρου.

Η δυνατότητα παρακολούθησης αγώνων online έκανε τα πράγματα ακόμα πιο ελκυστικά και την πρόσβαση στους αγώνες σαφώς πιο εύκολη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στο τουρνουά «The International» το 2013, να καταγραφούν 4,5 εκατομμύρια θεατές οι οποίοι έμειναν συνδεδεμένοι για δύο ώρες ο καθένας κατά μέσο όρο και παρακολούθησαν κυρίως αγώνες του League of Legends και του Dota 2.
Η ιστορία των Esports
Λαμπρό παρόν αλλά και μέλλον

Τα πράγματα τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ακόμα καλύτερα για τα Esports και είναι χαρακτηριστικό ότι οι Αμερικανοί έχουν ήδη αρχίσει να συγκρίνουν τη δημοτικότητά τους με το κορυφαίο γεγονός του χρόνου για εκείνους, το Superbowl. Το 2019, τη μεγάλη γιορτή του NFL την παρακολούθησαν 98.000.000 άνθρωποι από τις τηλεοράσεις τους ή μέσω ίντερνετ, ενώ μερικούς μήνες νωρίτερα, οι πιο σημαντικοί αγώνες του League of Legends είχαν 66.000.000 θεατές.

Αυτή η επίδοση καταρρίφθηκε πριν ένα χρόνο στο Κατοβίτσε της Πολωνίας, όπου το ενδιαφέρον ήταν τεράστιο και 174.000 έδωσαν το «παρών» στη «Σπόντεκ Αρίνα» κατά τη διάρκεια του τριήμερου τουρνουά, για να παρακολουθήσουν από κοντά κάποιον αγώνα μεταξύ κορυφαίων παικτών.

Την ίδια στιγμή μέσω ίντερνετ καταγράφηκε ο τεράστιος αριθμός θεατών οι οποίοι ξεπέρασαν τα 222.000.000. Πλέον ακόμα και όσοι δεν συμπαθούν ή δεν θεωρούν ότι αν παίζει κάποιος βιντεοπαιχνίδια έστω κι επαγγελματικά, είναι αθλητής, δεν μπορούν να μην αποδεχτούν ότι η δημοτικότητα αυξάνεται συνεχώς και ειδικά για τους πιο νέους το ενδιαφέρον είναι τεράστιο.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η εξέλιξη για τα Esports θα είναι θετική, καθώς η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη βοηθάει στην παρακολούθηση αλλά και στη συμμετοχή σε αγώνες. Παράλληλα είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον αρκετές αναμετρήσεις από διάφορα παιχνίδια είναι διαθέσιμες και για στοιχηματισμό σε σχεδόν ολόκληρο τον πλανήτη, όπως φυσικά και σε όλες τις νόμιμες στοιχηματικές πλατφόρμες που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Δημήτρης Ρήγας

Σχόλιο:

Για τη συμμετοχή σας στη συζήτηση απαιτείται .